datapohjainen innovointi

Datapohjainen innovointi toiminnan tukena

Terveysalalla datapohjainen innovointi tarkoittaa toimintaa, jossa terveydenhuollon toimijat, kuten sairaalat, lääketieteelliset laitokset, tutkimuslaitokset ja teknologiayritykset, hyödyntävät laajoja tietomääriä ja edistynyttä analytiikkaa toimintansa parantamiseksi. Tätä kautta datapohjainen innovointi voi koskea esim. operatiivista toimintaa, asiakaskokemusta tai potilaiden yksilöllistä hoitoa. 

Koska datapohjainen innovointi voi koskea terveysalalla hyvinkin erilaisia toimintoja, yksittäinen malli tai menetelmä ei toiminnan monimuotoisuuden vuoksi välttämättä sovellu jokaiseen tapaukseen. HYTKI-verkostossa on kehitetty 1920-luvulla kehitetyn Shewhartin ympyrän (myöh. Demingin kehä) pohjalta terveys- ja hyvinvointidataan perustuvaan innovaatiotoimintaan liittyvä 4i-malli (eng. ideate, implement, inspect, and institutionalize), jota voidaan käyttää yksityiskohtaisemman kehityksen tukena (kuva 1). 

Terveys- ja hyvinvointialojen leimallinen sääntely huomioiden, verkoston kehittämässä mallissa korostuvat lainsäädäntö, eettiset kysymykset ja erilaiset lupamenettelyt, mutta mukaan on otettu teemoja yleisemmästä innovaatiotoiminnasta. 

Harvoin idea johtaa suoraviivaisesti valmiiseen ratkaisuun. Tyypillisemmin prosessissa joudutaan palaamaan takaisin ”piirustuspöydän ääreen”, tarkentamaan ideaa, tai pohtimaan vaihtoehtoja. Nämä realiteetit huomioiden vuoksi 4i-malli on luonteeltaan iteratiivinen ja joustava malli, jossa eri vaiheissa voidaan palata taaksepäin ja tarvittaessa aloittaa prosessi uudelleen alusta. 

HYTKI-verkosto ja sen toimijat voivat tukea kehittäjiä innovaatioprosessin eri vaiheissa, erityisesti innovaatioprosessin alussa.  

Datapohjaisen innovoinnin 4i-malli-päävaiheet

Ideoi (Ideate) 

Datapohjaisen innovoinnin, kuten innovoinnin yleensä, ensimmäinen vaihe on ideointi. Vaihe pitää sisällään ongelman ja kohderyhmän määrittelyn sekä teknologisten mahdollisuuksien arvioinnin. Terveysalalla, vaiheen erityispiirteisiin kuuluu myös tietotarpeiden määrittäminen. Määrittämisen osana tunnistetaan ne terveysdatan tiedot ja tyypit, jotka ovat olennaisia ongelman ratkaisemiseksi.

Datapohjaisen innovoinnin puitteiden määrittelyyn osana ideointia, kuuluu myös sidosryhmien osallistaminen. Toisin kuin monilla muilla aloilla, terveysalalla innovointiin liittyvät sidosryhmät voivat olla hyvinkin erityyppisiä. Usein sidosryhmiin lukeutuvat terveysalan ammattilaiset, potilaat ja heidän omaisensa. Tätä kautta keskusteluun nousevat välittömästi myös erilaiset luvat, ja alalle tyypillinen sääntely, joka ohjaa innovoinnin myöhempiä vaiheita.

Koska innovoinnin kohde on terveysdataan liittyvä ratkaisu, on kyse lähes poikkeuksesta uudenlaisesta tuotteesta tai tuotteen ominaisuudesta. Tähän liittyen, ideointivaiheeseen tyypilliset liiketoimintakysymykset, kuten ratkaisun omistajuus ja suojaus, on syytä ottaa mukaan ratkaisuun.

Kaiken kaikkiaan, Ideointivaiheessa korostetaan luovuutta ja avointa ajattelua, jotta voidaan tunnistaa uusia ja innovatiivisia tapoja käyttää terveysdataa ongelmien ratkaisemiseksi terveydenhuollossa. Samalla on tärkeää pitää mielessä eettiset kysymykset ja varmistaa, että innovaatio on potilaiden ja terveydenhuollon ammattilaisten tarpeisiin vastaava.

Tämä vaihe pitää sisällään muun muassa seuraavat osa-alueet:

  • Ongelman määrittely terveydenhuollossa.
  • Kohderyhmän ja tietotarpeiden tunnistaminen.
  • Teknologisten mahdollisuuksien arviointi.
  • Markkina-analyysi ja liiketoimintamahdollisuudet
  • Alustavien ideoiden luominen terveysdatan hyödyntämisestä.

Tukea ideointiin saat seuraavista HYTKI-verkoston osaamisista ja palveluista.

  • Tekoälypohjaiset, digitaaliset kuntoutuspalvelut
  • Kliininen biomekaniikka
  • Dataperustainen liikkuminen ja pelillistä­minen
  • Urheilu- ja hyvin­vointi­datan kerääminen ja ana­lytiikka
  • Ihmiskeskeinen datan hallinta: MyData-pohjainen kehitys
  • Perus- ja erikoissairaanhoidon datan käytettävyys
  • Terveysdatasta tietoa kroonisten sairauksien riskitekijöistä
  • Aivoterveyden tutkimus ja innovaatiot
  • Elinikäinen terveys – Pohjois-Suomen syntymäkohortit
  • Big data tutkimus – kohti räätälöityä terveydenhuoltoa
  • Kuvantamisdata

Toteuttaminen, kehittäminen (implement) 

Ideointia seuraa ratkaisun, sen yhden ominaisuuden, tai ensimmäisen prototyypin kehittäminen. Toteuttaminen ohjaavat tunnistettujen sidosryhmien tarpeet, joiden ratkaiseminen – ja ratkaisemisen reunaehdot (aikataulu, budjetti…) – ovat toteuttamisen ytimessä. Kuten tuotekehityksessä yleisemmin, myös tässä vaiheessa voidaan joutua palaamaan takaisin edelliseen vaiheeseen, valitun toteutuspolun osoittautuessa käytäntöön soveltumattomaksi.

Terveysalan erityispiirteitä ovat integraatio, tietoturva ja sääntely, jotka vaativat erityistä huomiota. Vaiheeseen vaikuttavia asioita ovat mm. integroituminen muihin järjestelmiin, kuten asiakas- ja potilastietojärjestelmiin, käytetyt integraatioteknologiat (kuten FHIR) ja yksilön terveystietojen suojaaminen riittävällä ja vaadittavalla tasolla, mm. GDPR huomioiden.

Sääntelyn osalta, yksi erityisvaatimus on ratkaisun tarkoituksenmukaisuuden ymmärtäminen sekä ratkaisun toiminnan ja tästä vastaavan organisaation toiminnan (kuten laatutoimintojen) riittävä dokumentointi. Mikäli toteuttamisvaiheessa dokumentointi jää epämääräiseksi tai pintapuoliseksi, on käytännössä varmaa, että ratkaisun käyttöönotto viivästyy ja vaikeutuu merkittävästi.

Alan tuomana erityiskysymyksenä on myös kehityksen kohteena olevan ratkaisun skaalattavuus. Missä määrin toteutuksessa on huomioitava muutokset käyttäjämäärissä ja käyttöympäristössä – soveltuuko kehitetty ratkaisu laajempaan käyttöön niin kansallisesti kuin mahdollisesti kansainvälisesti. Vaatiko ratkaisun laajempi käyttöönotto yhteistyötä erillisen integraatiokumppanin kanssa.

Tämä vaihe pitää sisällään muun muassa seuraavat osa-alueet:

  • Datamallien suunnittelu terveysdatan käsittelyä varten.
  • Integraatio eri tietolähteistä.
  • Edistyneet teknologiat (esim. tekoäly ja koneoppiminen)
  • Turvallisuus- ja yksityisyysratkaisujen toteuttaminen.

Toteutukseen tukea saat seuraavista HYTKI-verkoston osaamisista ja palveluista.

  • Vaikuttavuuden arviointi

Testaa (Inspect) 

Nimensä mukaan, tämä vaihe pitää sisällään terveysalalle tyypillisen ja alan sääntelyn edellyttämän testauksen. Vaiheen aikana toteutetaan ratkaisun yksikkö-, suorituskyky- ja integraatiotestaukset, sekä varmistutaan ratkaisun tietoturvasta ja -suojasta. Vaihe pitää sisällään myös sääntelystä syntyvät testit, joilla varmistutaan siitä, että ratkaisu täyttää kaikki terveydenhuollon alalla tarvittavat sertifiointi- ja lupa-asiat. Tämä voi sisältää testejä ja tarkastuksia terveysalan sääntelyviranomaisten kanssa.

Erilaiset testitulokset ja -menetelmät dokumentoidaan sertifiointiprosessia varten. Kaiken kaikkiaan vaiheen tavoitteena on osoittaa, että terveysdataan liittyvä ratkaisu on laadukas, luotettava ja turvallinen ennen sen käyttöönottoa laajemmin terveydenhuollossa. Ainoastaan toimimalla sääntely määrittämän viitekehyksen mukaan, ratkaisulla on mahdollisuus tulla käyttöön terveysalalla.

Tämä vaihe pitää sisällään muun muassa seuraavat osa-alueet:

  • Testaus (esim. integraatio- ja suorituskykytestaus)
  • Turvallisuus- ja yksityisyyden tarkastus.
  • Käyttäjätestaus terveydenhuollon ammattilaisten ja potilaiden kanssa.
  • Sertifiointi ja lupa-asioiden varmistaminen.
  • Investointivalmiuksien arviointi

Testaamiseen liittyen tukea seuraavista HYTKI-verkoston osaamisista ja palveluista:

  • Ekosysteemi- ja verkostoyhteistyö
  • Testbedit Suomessa

Vakiinnuta (Institutionalize) 

Vakiinnuttamisvaihe terveysalan ratkaisuissa kattaa joukon toimintoja, jotka tähtäävät ratkaisun pitkäaikaiseen ja tehokkaaseen käyttöönottoon sekä sen integroimiseen terveydenhuollon ekosysteemiin. Tässä vaiheessa huomioidaan loput terveysalan erityisvaatimukset ja pyritään varmistamaan, että ratkaisu täyttää terveydenhuollon toimijoiden tarpeet.

Vaiheen osana on suunniteltava ratkaisun käyttöönotto terveydenhuolto-organisaatiossa. Tarjotaan koulutusta terveydenhuollon ammattilaisille ja muulle henkilöstölle, jotta he voivat tehokkaasti käyttää ratkaisua. Tämän rinnalla suunnitellaan ja toteutetaan järjestelmän ylläpitostrategia, joka pitää sisällään säännölliset päivitykset, virheenkorjaukset ja mahdolliset laajennukset tai parannukset terveydenhuollon tarpeiden muuttuessa.

Ratkaisun tyypin mukaan, vaiheeseen kuuluu säännöllinen potilas- ja käyttäjäpalautteen kerääminen parannusmahdollisuuksien tunnistamiseksi. Tämä voi auttaa jatkuvassa kehitystyössä ja varmistaa, että ratkaisu vastaa käyttäjien tarpeisiin.

Kaiken kaikkiaan vakiinnuttamisen aikana keskitytään ratkaisun kestävyyteen ja sen tehokkaaseen integroimiseen terveydenhuollon toimintaympäristöön. Jatkuva laadunvalvonta, käyttäjäpalautteen kuuntelu ja joustava reagointi muutoksiin ovat avainasemassa tässä vaiheessa.

Tämä vaihe pitää sisällään muun muassa seuraavat osa-alueet:

  • Vaikuttavuuden arviointi (DigiHTA)
  • Käyttöönotto ja koulutus terveydenhuolto-organisaatiossa.
  • Integraatiot muihin järjestelmiin ja tietolähteisiin.
  • Ylläpito, päivitykset ja järjestelmän vakaus.
  • Potilas- ja käyttäjäpalautteen kerääminen ja jatkuva kehitystyö.